1.Definitioner
2.Särskilda villkor
3.Meddelanden
4.Systemspecifikation och produktspecifikation
5.Licensens omfattningn
6.Ersättning och betalning
7.Personuppgifter
8.Support, rättelser och uppdateringar
9.Kundens skyldigheter
10.Dekompilering
11.Ändringar i programvaran
12.Ansvar för fel
13.Intrång i annans rätt
14.Kundens avtalsbrott
15.Reklamation och preskription
16.Force Majeure
17.Ansvarsbegränsning
18.Avtalstid
19.Följder av avtalets upphörande
20.Överlåtelse av avtalet eller programvaran
21.Ändringar i avtalet
22.Lagval och tvistlösning
23.Särskilda villkor

Allmänna villkor för FAS Församlingsadministration
från Vitec Samfundssystem AB

Version: 2022:1Senast ändrad: 2022-01-17

1.Definitioner

1.1Dessa Allmänna Villkor (AV) reglerar dels nyttjandet av programvaran och dels den support som Vitec Samfundssystem lämnar för programvaran. AV reglerar Vitec Samfundssystems skyldigheter gentemot dig såsom Kund, och dina skyldigheter såsom Kund och Användare.

1.2I AV förekommer en del begrepp med inledande versal. Dessa begrepp definieras enligt följande:

Användare

En fysisk person, typiskt sett anställd hos Kund, som av Kunden får rätt att använda den aktuella programvaran för Kundens egna interna verksamhetsändamål.

Avtalet

De villkor som framgår av offerten tillsammans med dessa AV

Dekompilera

Demontera programvarans kod.

Kund

Den juridiska person som specificerats i offerten från Vitec Samfundssystem.

Kundsidor

Internetsida för bland annat meddelanden från Vitec Samfundssystem till Kund och som Kunden/ Användaren når via inloggning på https://fasonline.se.

Parter

Gemensam definition som refererar till både Kund och Vitec Samfundssystem.

2.Särskilda villkor

2.1För vissa programvaror och vissa funktioner i vissa programvaror gäller särskilda villkor. Dessa villkor finns under paragraf 23 nedan.

3.Meddelanden

3.1Meddelanden och information om programvaran lämnas i första hand via informationsbrev i respektive delsystem eller annan relevant sida på https://fasonline.se. Meddelandet anses levererat när det har publicerats. Vitec Samfundssystem kan också efter eget val skicka information via e-post. I sådant fall anses meddelandet levererat när det skickas från Vitec Samfundssystem.

4.Systemspecifikation och produktspecifikation

4.1Den programvara som licensierats av Kunden framgår av offerten. Närmare beskrivning av programvarans funktioner återfinns på https://fasonline.se eller https://vitecsamfundssystem.se.

4.2Vitec Samfundssystem förbehåller sig rätten att förändra systemkrav och produktspecifikation för framtida versioner av programvaran. Vitec Samfundssystem garanterar inte programvarans framtida kompatibilitet med operativsystem som inte längre underhålls av systemleverantören.

5.Licensens omfattning

5.1Kunden får härigenom en icke-exklusiv licens att under avtalstiden använda programvaran i sin verksamhet utan begränsningar när det gäller verksamhetsort eller antalet användare.

5.2Kopiering av programvaran får ske enligt bestämmelserna i upphovsrättslagen.

6.Ersättning och betalning

6.1Kunden skall i förskott betala den licensavgift som angivits i offerten för kommande kalenderår eller i förekommande fall för kvarvarande del av innevarande kalenderår. Priserna i offerten anges exklusive moms och moms tillkommer på det angivna priset.

6.2Betalning skall ske mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum.

6.3Vitec Samfundssystem har rätt att från och med nytt kalenderår en gång per år ändra samtliga avgifter i överenstämmelse med förändringen enligt det av SCB publicerade Labor Cost Index för tjänstmän (LCI tjm) preliminärt index, SNI 2007 kod J (Informations- och kommunikationsverksamhet).

6.4Vitec Samfundssystem har även rätt att från och med nytt kalenderår en gång per år ändra samtliga avgifter med en annan faktor än vad som anges i paragraf 6.3. Om en prishöjning sker som är större än vad som anges i paragraf 6.3 skall detta aviseras senast 30 november.

6.5Vid försenad betalning utgår ränta enligt räntelagen.

7.Personuppgifter

7.1Vitec Samfundssystem behandlar personuppgifter med stöd av informationsteknik i särskilda register. De personuppgifter som behandlas är de som Användare lämnar när Kunden köper programvara och tjänster, begär support, registrerar Användare via hemsidan och/eller när Kunden aktiverar licenser samt i förekommande fall vid andra kontakter. Behandling sker huvudsakligen i administrativt syfte för att Vitec Samfundssystem skall kunna fullgöra ingångna avtal. Personuppgifterna kan också komma att behandlas i syfte att följa upp kundrelationen, att sprida användartips och relevanta nyheter samt utskickande av erbjudande från Vitec Samfundssystem och/eller dess samarbetspartners.

7.2Användare/annan berörd har alltid rätt att utan kostnad, en gång per kalenderår, efter skriftlig och egenhändigt undertecknad ansökan få besked om vilka personuppgifter som behandlas och varifrån uppgiften hämtats. Er skriftliga begäran skall skickas till Vitec Samfundssystem AB, Hedvig Möllers gata 12, 223 55 Lund. Är personuppgift felaktig kan Vitec Samfundssystem kontaktas så att rättelse kan ske.

7.3Om Vitec Samfundssystem behandlar personuppgifter för vilka Kund är personuppgiftsansvarig, exempelvis Kunds anställda och kunder, fungerar Vitec Samfundssystem som personuppgiftsbiträde.

7.4Om Kund skickar servicekopia på databas till Vitec Samfundssystem för t.ex. support, fungerar Vitec Samfundssystem som personuppgiftsbiträde för de uppgifter som ingår i servicekopian under den tid servicekopian behandlas av Vitec Samfundssystem. För denna behandling gäller villkoren i Särskilda bestämmelser vid behandling av personuppgifter i samband med Molntjänster och tillhörande Specifikation över behandling av personuppgifter.

8.Support, rättelser och uppdateringar

8.1Vitec Samfundssystem tillhandahåller support, det vill säga utökad hjälp och möjlighet till mer ingående frågor om/hjälp med programvaran som behövs för programvarans användande. I viss begränsad omfattning kan även enklare frågor som rör operativsystem, skrivare, nätverk med mera som behövs för programvarans användande besvaras. Rätten till support gäller senaste version av den aktuella programvaran. Support, rättelse och uppdateringar ingår i licensavgiften. Alla insatser vad gäller support skall dock stå i rimlig proportion till årsavgiften. Om Kunden utnyttjar supporten på ett sätt som inte står i proportion till betald årsavgift har Vitec Samfundssystem rätt att omedelbart efter skriftligt meddelande till Kunden upphöra att leverera supporttjänster till Kunden.

8.2Support tillhandahålls under de tider och på det sätt som anges på https://fasonline.se eller https://vitecsamfundssystem.se.

8.3Vitec Samfundssystem tillhandahåller under avtalsperioden kostnadsfritt rättningar samt alla nya officiella versioner av programvaran. Nya versioner görs tillgängliga via internet eller automatiserad uppdateringstjänst.

9.Kundens skyldigheter

9.1För att Vitec Samfundssystem ska kunna tillhanda de tjänster som Kunden har rätt till enligt avtalet är Kunden skyldig att:

10.Dekompilering

10.1Parterna är överens om att Vitec Samfundssystem mot ersättning enligt vid var tid gällande prislista tillhandahåller den support som krävs för att programvaran ska uppnå samverkansförmåga med annan programvara. Något behov av Dekompilering finns därför inte.

11.Ändringar i programvaran

11.1Kunden har inte rätt att ändra programvaran utan att först inhämta Vitec Samfundssystems skriftliga godkännande.

11.2Upphovsrätt och alla andra rättigheter avseende ändringar i programvaran tillkommer Vitec Samfundssystem utan särskild ersättning.

12.Ansvar för fel

12.1Vitec Samfundssystem skall åtgärda anmälda fel som på ett allvarligt sätt påverkar funktionen hos programvaran så snart det är möjligt. Vitec Samfundssystem skall åtgärda fel som inte på ett allvarligt sätt påverkar Kundens användande av programvaran och/eller dess funktion, dock tidigast vid nästkommande officiella version av programvaran. Vitec Samfundssystem förbehåller sig rätten att avgöra när och hur ett fel skall rättas samt när och hur en åtgärdas ska utföras eftersom Vitec Samfundssystem är den som har överblick över konsekvenserna av en rättning/ändring/åtgärd.

12.2Vid fel i programvaran är Vitec Samfundssystems ansvar begränsat till att rätta felet i enlighet med vad som anges ovan i punkt 12.1. Om felet inte kan rättas av Vitec Samfundssystem har Kunden rätt att få licensavgiften för perioden från och med det att felet anmäldes till Vitec Samfundssystem t.o.m. utgången av innevarande avtalsperiod återbetald. Detta är den enda påföljd som Kunden kan göra gällande i anledning av fel.

13.Intrång i annans rätt

13.1Det åligger Kunden att själv undersöka om programvaran belastas av eller gör intrång i annan tillkommande rätt. Vitec Samfundssystem, som inte gjort närmare efterforskningar, har inte kännedom om och påtar sig inte något ansvar för sådana belastningar eller intrång.

14.Kundens avtalsbrott

14.1För det fall Kunden bryter mot avtalet har Vitec Samfundssystem rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

15.Reklamation och preskription

15.1Kunden ska skriftligen reklamera Vitec Samfundssystem avtalsbrott (inklusive avtalsbrott i anledning av fel) senast 30 dagar efter det att avtalsbrottet upptäckts eller bort upptäckas. Sker inte reklamation i rätt tid och på i avtalet föreskrivet sätt förlorar Kunden rätten att åberopa avtalsbrottet.

15.2Kundens rätt att göra påföljd gällande i anledning av fel eller brist i programvaran upphör 30 dagar från det att avtalet upphört att gälla. Kundens rätt att göra påföljd gällande i andra fall upphör 30 dagar efter det att avtalsbrottet upptäckts eller bort upptäckas.

16.Force Majeure

16.1Vitec Samfundssystem är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet, om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan (Befriande omständighet) och omständigheten förhindrar eller avsevärt försvårar fullgörandet i rätt tid därav.

16.2Såsom Befriande omständighet ska anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, personalavgång, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, förlust eller förstörelse av data i större omfattning eller egendom av väsentlig betydelse eller annan olyckshändelse av större omfattning.

17.Ansvarsbegränsning

17.1Utöver vad som anges i bestämmelsen om force majeure är Vitec Samfundssystems ansvar begränsat enligt följande.

18.Avtalstid

18.1Avtalet gäller tillsvidare. Endera part kan säga upp avtalet till upphörande från och med den 1 januari nästkommande kalenderår genom att skriftligen meddela den andra parten om uppsägningen senast den 31 december innevarande kalenderår.

19.Följder av avtalets upphörande

19.1Vid avtalets upphörande skall Kunden omgående upphöra med all användning av programvaran och skall radera alla exemplar av programvaran. Kunden ska på Vitec Samfundssystems begäran avge en skriftlig försäkran att Kunden upphört att använda programvaran och att samtliga exemplar av denna har raderats.

20.Överlåtelse av avtalet eller programvaran

20.1Part får inte helt eller delvis överlåta eller pantsätta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt detta avtal utan den andra partens skriftliga godkännande. Dock har Vitec Samfundssystem alltid rätt att överlåta avtalet till bolag som ingår i samma koncern som Vitec Samfundssystem.

20.2Kunden får inte överlåta eller upplåta nyttjanderätt till exemplar av programvaran.

21.Ändringar i avtalet

21.1Ändringar av och tillägg till avtalet ska för att vara bindande vara skriftligen avfattade och behörigen undertecknade av parterna.

22.Lagval och tvistlösning

22.1På detta avtal ska svensk lag tillämpas. Tvister skall avgöras av allmän domstol.

23.Särskilda villkor

23.1Programvaror från Vitec Samfundssystem kan innehålla programkod utvecklad av tredje part vars rättigheter regleras i ett tilläggsavtal som du som Kund ska informeras om enligt avtalet med tredje part. Sådana tilläggsavtal presenteras i förekommande fall i programvarans hjälpfil.