Anläggning

Hantering av anläggningstillgångar och kyrkliga inventarier

Anläggningsobjekt

  • Mycket enkel hantering vid registrering av nya anläggningsposter.
  • Helt integrerat med FAS Reskontra för att automatiskt skapa anläggningsobjekt, förbrukningsinventarie eller göra tillägg till pågående arbeten m.m. i samband med registrering av leverantörsfakturor.
  • Integrationen avser även koppling av fakturabilder för direkt visning av fakturor.
  • Hanterar även register över förbrukningsinventarier.
  • Notering av annan viktig information som t.ex. serviceavtal och fysisk placering.
  • Direktkoppling och fullständig integration med FAS Redovisning.
  • Hantering av kommande investeringar inför budget.
  • Avancerad inventeringsmodul.

Kyrkliga inventarier

  • Funktioner för inläggning av kyrkliga inventarier.

Transaktioner

  • Komplett transaktionshantering.
  • Hantering av ackumulerad avskrivning i samband med start av systemet.
  • Automatisk hantering av internränta även med fördelningar på flera olika redovisningsenheter.
  • Enkla och överskådliga formulär för att registrerahändelser som t.ex.:
  • Försäljning.
  • Utrangering.
  • Nedskrivning.
  • Gåva.
  • Extra avskrivning.
  • Anskaffningar för pågående arbete.
  • Aktivering av pågående arbete.
  • Aktivering av budgeterad kommande investering till aktiv anläggningstillgång.

Avskrivning

  • Enkel inställning för års- eller månadsavskrivning.
  • Simulerad avskrivning och räntekostnad inför budget med direktöverföring till årsbudgetformuläret i FAS Redovisning.
  • Kompletta bokföringsunderlag med fördelning på olika avskrivningskonton, verksamheter, projekt, objekt och ansvar.
  • Automatisk beräkning och bokföring av internränta.
  • Komponentavskrivning.

Bildhantering och investeringskalkyl

  • Fotografera dina anläggningsobjekt och lagra bilderna i FAS Anläggning.
  • Inscanning och koppling av viktiga handlingar som t.ex. serviceavtal till respektive anläggningstillgång.

Rapporter

  • Ett stort antal färdiga standardrapporter som t.ex.:
  • Diverse olika avstämningsrapporter.
  • Objektlista med eller utan bilder.
  • Inventeringsunderlag.
  • Kommande budgeterade investeringar.
  • Avstämning pågående arbete.
  • Kyrkliga inventarier.
  • Internränta.
  • Bokslutsrapporter som exempelvis anläggningstillgångar som finansierats genom gåvomedel, aktuella avskrivningstider, årets försäljningar/utrangeringar m.m. d.v.s. alla de rapporter som behövs till bokslutet.